beiu_orgProf. univ. dr. în ştiinţe economice, Vasile Şoimaru, deputat în Parlamentul moldovean în perioadele 1990-1994 şi 1998-2001, a găsit o frumoasă şi originală  modalitate de a marca cei 90 de ani de la Marea Unire a Basarabiei cu România. Pasionat de mai mulţi ani de fotografie şi devenind, între timp, un profesionist, Vasile Şoimaru a lansat joi, 27 martie 2008, un album-monografie intitulat „Românii din jurul României în imagini”.

Apărut recent la editura „Prometeu” de la Chişinău, albumul are 272 de pagini şi conţine circa 850 de fotografii. În obiectivul descendentului din Neamul Şoimăreştilor se află românii din jurul graniţelor României, pe care i-a vizitat în ultimii cinci ani, parcurgând pentru aceasta 100 de mii de km, fapt pe care autorul îl mărturiseşte în studiul introductiv al volumului. Harta geografică a pelerinajelor profesorului la Academia de Studii Economice din Moldova (ASEM), Vasile Şoimaru este de-a dreptul impresionantă: Ucraina (Maramureşul istoric numit şi Transcarpatia, Nordul Bucvinei şi Ţinutul Herţa, românii de la Bug – Kirovograd şi Nicolaev, românii din regiunea Odesa), Rusia (românii din Caucazul de Nord), Bulgaria (românii din Vidin şi Cadrilater), Serbia (Valea Timocului şi Voievodina), Ungaria (Ţinutul Debreţin), Croaţia şi Italia (istroromânii şi friulenii), aromânii din Grecia, Macedona ex-iugoslavă şi Albania, populaţia românească slavizată din sudul Slovaciei, Cehiei şi Poloniei, inclusiv din Wadowice (Podolia), baştina regretatului Papa Ioan Paul al II-lea.

Lansarea albumului-monografie a avut loc la Biblioteca ASEM animată de Silvia Hinculov. La manifestare au participat: prof. univ. dr. hab. Grigore Belostecinic, rector al ASEM, prof. univ. dr. hab. Sergiu Chircă, poetul Grigore Vieru, actriţa Ninela Caranfil, artistul Ion Paulencu (originar din Ţinutul Herţa), publicistul şi lingvistul Vlad Pohilă, care a prefaţat volumul cu eseul „Un pelerin prin românime”. Au participat, de asemeni, oaspeţi din Maramureşul istoric, Nordul Bucovinei şi Ţinutul Herţa.
Concepţia grafică şi designul aparţin artiştilor Simion Zamşa şi Svetlana Munteanu.

Aşa cum menţionează autorul, volumul este dedicat regretatului profesor de la Bucureşti, Paul Bran, fondatorul ASEM de la Chişinău şi primul rector al acestei prestigioase instituţii.

de Beiu Lucia, 28 Martie 2008