roncea_biserici“O imagine face cat o mie de cuvinte” spune o veche zicala, iar albumul fotografic “Romanii din jurul Romaniei in imagini” facut la Chisinau de Vasile Soimaru confirma din plin proverbul de mai sus. Realizat in urma calatoriilor autorului in aproape toate comunitatile in care traiesc romani pe o perioada de cinci ani, albumul amintit contine o selectie din cele o mie de filme fotografice folosite si alte cateva mii de cadre in format electronic.

Vasile Soimaru a tinut sa atinga extremitatile Romaniei Mari: “Polul Nord” din Bucovina, “Polul Sud” al Cadrilaterului, extremitatea vestica de la Beba Veche si cea estica de la limanul Nistrului de la Bugaz. Autorul isi marturiseste astfel intentiile: “Nu mi-am propus scopul de a uni intre copertele acestei carti pe <<romanii de pretutindeni>>, acest termen fiind mai larg, incluzand diasporele romanesti de pe multe meridiane si paralele ale Terrei. Obiectul preocuparilor mele l-au constituit aproape exclusiv locurile de trai sedentar al romanilor, in diferite perioade ale istoriei si nicidecum romanii imprastiati de soarta in lumea larga, mai ales in perioada actuala”.

Mai trebuie spus ca acest album a fost realizat la Chisinau fara sprijin de la Bucuresti – un cadou al romanilor basarabeni pentru toti ceilalti romani, dupa cum spune autorul. Aceasta intreprindere a lui Vasile Soimaru reediteaza intr-o oarecare masura drumul lui Anton Golopentia, care in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, insotit de o echipa de cercetatori de la Institutul Central de Statistica din Bucuresti, a reusit sa identifice satele locuite de romani de dincolo de Nistru. Multe din imaginile puse in circulati de Vasile Soimaru sunt cvasi-necunoscute in spatiul cultural de la Bucuresti: sute de biserici si cladiri legate intr-un fel sau altul de romani, multe dintre ele neavand sansa de a fi renovate sau sustinute financiar de cineva.

Biserica Sfantul Nicolae din Apsa de Mijloc – sat din Maramuresul istoric aflat in componenta Ucrainei – este una dintre cele mai vechi biserici din zona, datand din anul 1428. Una dintre cele mai impresionante fotografii ale albumului lui Vasile Soimaru este cea a acestei biserici.

O cladire aproape necunoscuta in Romania, insa una cat se poate de importanta este Universitatea din Cernauti: romanii bucovineni au votat Unirea cu Romania in Sala de Marmura a acestei bijuterii arhitectonice in urma cu 90 de ani, pe 28 noiembrie 1918.

Biserica din Rabrova, de langa Vidin, este singura biserica din Bulgaria in care se slujeste in limba romana. Preotul Valentin Gheorghiev a primit in 2007 din partea ierarhului locului, mitropolitul de Vidin Dometian, permisiunea de a sluji in limba romana pentru romanii din regiune.

Aceasta este o alta biserica romaneasca unica in felul ei: este singura biserica din Timocul sarbesc unde se slujeste in limba romana de catre parintele Boian Alexandrovici. Spre deosebire de Bulgaria, ierarhii ortodocsi sarbi fac tot posibilul sa il faca pe parintele Boian Alexandrovici sa renunte la slujbele in limba romana. In august anul acesta, episcopul sarb Iustin a anuntat caterisirea lui, fara sa tina seama de faptul ca Boian Alexandrovici se supune Bisericii Ortodoxe Romane.

Istro-romanii din Susnevita au ajuns sa fie prezentati de Discovery Channel la categoria “limbi pe cale de disparitie”. Comunitatea istro-romanilor numara in secolul al XIX lea cateva zeci de mii de membri, iar in prezent ar mai exista doar cateva sute de vorbitori de istro-romana. In biserica din Susnevita este foarte putin probabil sa se mai slujeasca in limba romana.

de George Damian, ZIUA, 01 Octombrie 2008