Cu doua saptamini inainte de implinirea a 90 de ani de la Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, un român din instrainatul tarim Republica Moldova, Vasile Soimaru – descendent din Neamul Soimarestilor, a lansat ieri, la Universitatea “George Bacovia” din Bacau, albumul monografic “Românii din jurul României in imagini” (Editura Prometeu, Chisinau, 2008), ca un semn parca pentru cei de dincoace de Prut ca românismul este un sentiment cunoscut mai mult de cei din afara tarii. Din 2002, Vasile Soimaru a pornit in acest proiect personal, mai mult impiedicat decit sustinut chiar si de cei apropiati, dupa cum a marturisit la lansare, de a cuprinde prin imagini România de dincolo de granitele acestei tari.
Din 2002 a calatorit in state din jurul tarii noastre si a fotografiat simboluri si imagini ale românismului. In aproape 280 de pagini, albumul include aproximativ 850 de fotografii realizate in zone populate de români din Ucraina, Rusia, Bulgaria, Serbia, Ungaria, Croatia, Italia, Grecia, Albania, Slovacia, Cehia, Polonia.

“Luptator pentru afirmarea românismului”

Vasile Soimaru este prof. univ. dr. al Academiei de Stiinte Economice din Republica Moldova, fost deputat in doua mandate in Parlamentul moldovean si un “luptator pentru afirmarea românismului in lume”, dupa cum l-au prezentat studentilor, la lansare, Toader Gherasim, rectorul Universitatii “George Bacovia”, si profesorul Liviu Drugus. “Am venit sa sarbatoresc Marea Unire cu cumatrul meu, rectorul Toader Gherasim. Sint profund emotionat de propunerea de a lansa acest album in Aula «Moldova». (…) Mi-au spus multi, de ce nu am venit in România, de ce nu am veniut sa predau la universitatea condusa de cumatrul meu? Le-am zis ca, atunci cind am sa vin in România, am sa vin cu toata Basarabia. Am dedicat aceasta lucrare memoriei regretatului profesor si prieten Paul Bran, fondatorul Academiei de Stiinte Economice din Republica Moldova, care prin propriul exemplu mi-a demonstrat ca reintregirea este nu numai necesara, pentru supravietuirea noastra ca etnie, dar si posibila”, a declarat descendentul din neamul Soimarestilor, intr-un discurs impregnat de caldura, nostalgia si sinceritatea oamenilor de dincolo de Prut in care dezradacinarea se simte in inflexiuni sufletesti.
Abia retinindu-si lacrimile Vasile Soimaru a urmarit, alaturi de participantii din Aula “Moldova”, un film cu imagini incluse in albumul lansat, montate cu melodia “Indemn la Unire”, compusa de Aurelian Silvestru. Senatul institutiei de invatamint superior condusa de rectorul Toader Gherasim a votat ca universitarul Vasile Soimaru sa fie desemnat membru de onoare al comunitatii academice a Universitatii “George Bacovia”.

de Laura Huiban, 20 Noiembrie 2008
Ziarul de Bacau, Nr.270(1949)