La cea de-a XVII-a editie a Salonului International de Carte Româneasca, care s-a desfasurat în perioada 5-8 octombrie la Iasi, au fost prezenti peste 200 de scriitori români de pretutindeni (Republica Moldova, România, Ucraina, Serbia, Israel), precum si reprezentanti a peste 100 de edituri. Din Republica Moldova au participat editurile: Prut International, Stiinta, ARC, Cartier, Gunivas, Epigraf, Litera etc.

Pe parcursul celor 4 zile ale Salonului au avut loc numeroase evenimente culturale, lansari de carte, expozitii si vernisaje. Juriul, prezidat de prof. univ. dr. Catalin Bordeianu, directorul general al Bibliotecii Judetene “Gheorghe Asachi”, a acordat peste 20 de premii, dintre care aproape jumatate au revenit autorilor si editorilor basarabeni. Ion Hadârca a primit Premiul de excelenta pentru creatie, Iulian Filip si Ianos Turcanu – Premiul “Mihai Eminescu” pentru poezie, Ioan Mânascurta – Premiul “Mihail Sadoveanu” pentru proza. Premiul “Colectie editoriala” a revenit seriei “Biblioteca pentru toti copiii”, Editura “Prut International”, “Lumea animala si lumea vegetala a Moldovei”, Întreprinderea Editorial-Poligrafica “Stiinta”. Întreprinderea Editorial-Poligrafica “Stiinta” s-a învrednicit de Premiul “Editura anului”. Premiul “Academica” pentru carte universitara i-a revenit lui Gheorghe Postica, pentru „Civilizatia medievala timpurie din spatiul Pruto-Nistrean: secolele V-VIII”, Editura Academiei Române, Bucuresti. Premiul “Didactica” pentru carte didactica a revenit Dianei Vrabie, pentru „Cunoastere si autenticitate”, si Editurilor “Augusta” si “Artpress”, Timisoara. Claudia Partole a primit Premiul “Otilia Cazimir”, pentru carte de copii cu volumul „Tara mea privita din stele”, Editura “Lyceum”. Constantin Rusnac, presedintele Comisiei UNESCO pentru Republica Moldova, s-a învrednicit de Premiul “Relatii culturale”. Premiul “Gh. Asachi” a revenit Claudei Balaban, directorul Bibliotecii Nationale pentru Copii “Ion Creanga”. Premiul pentru editii bibliofile a fost acordat Colectiilor “Laurii poeziei”, Editura “Prut International” si “Aethra”, Editura “Gunivas”. Volumele „Cetati din Tara Moldovei: mica enciclopedie ilustrata, semnata Mariana Slapac la Editura “ARC”, si „Românii din jurul României” de Vasile Soimaru, aparut la Editura “Prometeu”, au primit Premiul “Ethos românesc”. De premii speciale s-au învrednicit: Mircea V. Ciobanu, „Placerea interpretarii”, Editura “Prut International”, Mihai Patras, Corina Patras, „Dictionar economic financiar-bancar englez-român”, Editurile “ARC” si “Gunivas”, Tudor Cozari, „Fluturii”, Editura “ARC”, Larisa Turea, „Cartea foametei”, Editura “Curtea Veche”, Bucuresti.

FLUX, Editia de Vineri, 24 octombrie 2008