Perseverenta cu care, timp de peste cinci ani, omul de cultura Vasile Soimaru si-a realizat nobilul proiect despre românii din afara granitelor României, dovedeste înca o data faptul ca pentru un om cu caracter si bine intentionat nimic din ceea ce este frumos, firesc si uman, nu este impasibil. Desi în calitate de conferentiar universitar V. Soimaru are în grija sa si ore de curs, si diverse conferinte, si lucrari de licenta ale învataceilor sai, autorul a tinut ca albumul monografic Românii din jurul României în imagini (Ed. Prometeu, 2008) sa fie lansat la comemorarea celor 90 de ani ai revenirii Basarabiei în Gradina Maicii Domnului, cum a vazut spatiul românesc un talentat si inspirat poet si de unde în 1812 a fost rapita de hrapareata Rusie tarista. Initial, ca un fel de proba, autorul îsi testeaza cititorii cu albumul Poeme în imagini (Ed. Prometeu, 2004), lucrare în care si-a scos în evidenta simtul si gustul rafinat în arta fotografica, ochiul ager în stare sa opreasca si sa fixeze „clipa minunata”. Anterior, dânsul îsi exersase calitatea de cercetator, calatorind în spatiu si în timp, editând volumul Neamul Soimarestilor. 500 ani de istorie (Ed. Prometeu, 2003), lucrare axata pe cercetarea radacinilor sale genealogice. Dar si mai înainte, apare la aceeasi editura, în 2000, monografia Cornova, o voluminoasa si impresionanta carte despre istoria satului sau de bastina. Astfel, autorul a pornit, constient si programat, de la simplu la compus, în ascensiune, cercetând spatial si temporal, mai întâi o localitate, apoi destinul unei familii, ca sa ajunga la o privire de ansamblu asupra neamului din care face parte. De atunci, de la prima lansare a albumului monografic, pe 27 martie curent, pâna la finele anului lucrarea în cauza a avut parte de zeci si zeci de lansari, actiuni care s-au transformat în veritabile manifestari culturale. Doar într-o singura luna, noiembrie, de exemplu, volumul a fost prezentat publicului cititor mai întâi la Casa memoriala„N. lorga”din Botosani (în seara zilei de 1 noiembrie), iar a doua zi – la Casa-muzeu„!on lrimescu”din Falticeni.

Semnificativa a fost întâlnirea cu cititorii din Botosani prin faptul ca titlul cartii i-a fost inspirat autorului de marele istoric si om de cultura Nicolae lorga, cel care a lansat celebra sintagma precum ca România este unica tara din lume înconjurata de români. Pornind de la aceasta expresie dna Violeta Damaschin, directoarea Casei memoriale „N. lorga”, a remarcat ca prin albumul monografic, realizat de V. Soimaru, românii din jurul României, ca niste fii ratacitori, în mod simbolic, au revenit acasa. însotit de colegii sai, scriitorul Vlad Pohila, subsemnatul si actrita Ninela Caranfil, autorul si-a prezentat lucrarea si la Casa-muzeu„lon Irimescu”, local în care s-a mai întâlnit cu falticenenii de nenumarate ori. Timp de aproape doua ore aerul din sala arhiplina de oameni îndragostiti de frumos si de Basarabia a vibrat straluminat de emotia celor spuse cu suflet si caldura. Cineva dintre vorbitori a precizat ca, dat fiind faptul unor relatii insuficiente ale României cu românii din jurul ei, dar si ale acestora cu tara lor de suflet, recentul album al lui V. Soimaru îi trezeste din somnul uitarii nu doar pe românii rataciti si stabiliti în tarile învecinate, ci si pe unii conationali care o duc bine-mersi în fotoliile lor de functionari de stat.

Manifestarea de la Falticeni s-a bucurat de un rasunator succes si datorita, în mare masura, amabilitatii gazdelor: Ghe-orghe Dascalescu, directorul Casei-muzeu „Ion Irimescu”, Ana Nazarov, director, si Dan Baltazar, colaborator, ai Casei-muzeu „M. Sadoveanu”. Odata cu albumul lui V. Soimaru, au fost lansate si câteva carti noi de-ale subsemnatului, volumul de eseuri Si totusi, limba româna!… de VI. Pohila, traducerea sa din proza estonienei Lilli Promet, precum si un CD continând un tulburator recital liric de Ninela Caranfil. Artista Emerita N. Caranfil a avut câte un recital în fiecare din orasele vizitate, Botosani si Falticeni, publicul aplaudând-o frenetic, unii – cu lacrimi în ochi. A fost o explozie de traire a frumosului, de bucurie a unei reîntâlniri dintre frati, dar si o adevarata revelatie a fortei talentului actritei de la Nationalul „Minai Eminescu”din Chisinau. Nu mai putin emotionante au fost alte doua recitaluri ale Ninelei – „intime”, „casnice”, tinute în casa familiei de pedagogi Agripina si Vasile Preutu, din s. Soimaresti, judetul Neamt, si în fata membrilor familiilor Ion Gospodaru si înv. Gheorghe Pîrlea, bunele noastre gazde din comuna Miroslavesti, judetul lasi. Memorabila s-a dovedit a fi si întâlnirea din 15 noiembrie curent cu cititorii de la Biblioteca „Basarabia” din Soroca, zi în care aceasta institutie publica si-a sarbatorit si 15 ani de existenta.

Astfel, în afara de presedintele raionului, dl Mircea Martâniuc, ex-prefectul judetului Soroca dna Ana Bejan si alte oficialitati locale, la lansarea albumului Românii din jurul României în imagini a avut ocazia sa participe si o delegatie de oameni de cultura din Buzau. Sorocenii si buzoienii nu se simt înfratiti doar prin ordinarul act oficial, semnat de autoritatile locale ale celor doua orase, ci mai degraba gratie sentimentului de cultura, traditie si credinta stramoseasca ale aceluiasi neam, autentificate de imaginea eterna a cetatii lui Stefan cel Mare si Sfânt de pe malul Nistrului. Acest gând s-a facut simtit în mai toate discursurile rostite în sala Bibliotecii„Basa-rabia”, iar preotul Mihail Milea din Buzau, contemplând impresionantele imagini din lucrarea lui V. Soimaru, marturisi cu nedisimilata emotie: „Basarabia (…) este altarul inimii mele…” Cucernicul parinte se mai confesa ca aflase de acesti bravi, dar nu prea norocosi români din preajma României actuale de la parintii sai care-i dez-valuisera ca Basarabia este pamânt românesc dintotdeauna. Mai târziu descoperise multe despre Basarabia, fiind student la Teologie în Bucuresti si, prin grija monahului Nicolae Steinhardt, având acces la Biblioteca Academiei Române. „Mare este Dumnezeu!”, a spus din tot sufletul preotul Mihail Milea când fusese invocat evenimentul care avea sa aiba loc la 1 decembrie curent în Alba lulia, orasul unde urma sa ajunga si albumul-monografic al lui Va-sile Soimaru. Virtuala Românie Mare si-a sarbatorit cei 90 de ani ai sai si cu românii din jurul României adunati în orasul Marii Uniri din 1918 de neobositul om de cultura basa-rabean, în sirul de manifestari culturale din cadrul acestui vibrant eveniment un moment special a avut si lansarea albumului. Concomitent a mai fost deschis si un vernisaj din 90 de fotografii, atât la Alba lulia, cât si la Centrul Expozitional„C. Brâncusi”din Chisinau. Un amanunt cam bizar, si totusi, nelipsit de importanta: daca la organizarea expozitiei la Chisinau a avut sprijinul directorului CE„Brâncusi”, T. Braga, al amicilor loan Caliniuc, Marcel Porumbescu, VI. Pohila, apoi în Cetatea Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, V. Soimaru a fost lasat singur în fata României… Oricum, de pe cele 90 de imagini românii din jurul României le-au amintit celor veniti sa-i vada, ca ei exista si ca Tara este pentru dânsii ca un Soare pe care-l urmareste zi de zi auria floarea-soarelui. Este o inspirata metafora a dnei Sânziana Pop, directorul revistei Formula AS, publicatie care acorda o atentie din ce în ce mai vie românilor din afara României, în special Basarabiei. Ziaristii de la acest saptamânal au înteles ca temeinicia unui neam se gaseste doar într-o unitate nationala, în acest context e necesar sa fie amintita vorba unui autentic om de cultura si de rezistenta contra vitregiilor istoriei, încercari prin care au trecut mii si mii de români, în special cei din Basarabia. Pedagogul si scriitorul Constantin Bobeica, ajuns la o vârsta onorabila si trecut prin ciurul si dârmonul istoriei, ne avertizeaza: „Lectiile istoriei ne învata ca un popor – mare, mic – trebuie sa-si întemeieze pozitia bizuindu-se doar pe propriile resurse, puteri, posibilitati (…). Sa nu ne nutrim cu iluzia desarta ca marile puteri nu pot mân-ca-dormi de grija noastra, a celor mai mici, mai napastuiti de istorie.” E o povata care ar trebui sa-i destepte nu doar pe fiii ratacitori ai neamului românesc, ci si pe cei de acasa. în acest sens, albumul monografic Românii din jurul României în imagini de V. Soimaru este ca un elixir în stare sa stimuleze revigorarea sentimentului de neam, a demnitatii noastre nationale.

de Nicolae Rusu
Bibliopolis, nr.4, 2008, p.114-116