2009_10_23_timpul_canada0001Fratii nostri de peste Prut ne trimit mereu semne în spiritul fratiei. Într-una din zilele lunii septembrie, colaboratorii revistei „Observatorul”, cenaclul „Nicapetre” si Teatrul „Tudor Musatescu” au organizat o întâlnire cu remarcabilul om de cultura din Chisinau Vasile Soimaru, doctor în economie, maestru al fotografiei artistice. Domnia Sa ne-a adus cadou un splendid album-monografie – „Românii din jurul României în imagini” – care ne vorbeste despre „nemurirea neamului românesc”, precum spunea regretatul om de cultura Andrei Vartic.

La întâlnirea aceasta în spiritul fratiei au participat si multi basarabeni stabiliti în Canada. Spatiul larg al frumoasei locuinte pusa la dispozitie de catre aproape nonagenarul Ovidiu Creanga, sufletul basarabenilor canadieni, si fiica sa Luminita, a fost un cadru cât se poate de potrivit, strecurându-ne în suflet sentimentul cald ca ne aflam împreuna „acasa”. Deschiderea a facut-o directorul „Observatorului”, Dumitru Puiu Popescu, prezentând cu multa caldura autorul si opera sa.

Luptator activ al Miscarii de eliberare nationala si pentru unirea Basarabiei cu tara-mama, dr. Vasile Soimaru, alcatuind acest volum, a reusit sa-i faca lansarea la Chisinau, în mod simbolic, în ziua de 27 martie 2008, când s-au împlinit 90 de ani de la votarea Actului Unirii Basarabiei cu România. Gestul acesta îsi gaseste explicatia în faptul ca albumul este o vie marturie a luptei pentru unitatea spirituala si nationala a poporului român. Splendidul volum este prefatat de scriitorul basarabean Vlad Pohila.

Din dragoste pentru neam si tara, pentru pastrarea si promovarea culturii, limbii si valorilor spirituale ale românilor din afara granitelor a umblat neobosit mii si mii de kilometri, pe cont propriu, timp de cinci ani, pentru a identifica si a scoate la lumina ipostaze din cultura si civilizatia românilor, a semenilor nostri, care si-au pastrat identitatea de români. A surprins locuri de trai sedentar în diferite perioade istorice, imagini ale frumoaselor biserici, fântâni, izvoare, curti, case, crânguri, portul, costume nationale, ziduri vechi, aspecte contemporane ale neamului românesc, asa cum se afla la ora actuala, dar si miscatoare frumuseti arhaice.

A colindat multe sate sau colectivitati mai mari sau mici de români aflati în Rusia, Ucraina, Nordul Bucovinei, Croatia, Valea Timocului (Bulgaria si Serbia), Albania, Grecia, Macedonia etc. si a facut ca în albumul sau sa locuiasca împreuna românii aflati pretutindeni în lume. E prezent aici un întreg univers românesc, e o carte care trezeste constiinta de neam, care se adreseaza adâncului inimii si sufletului nostru, o carte în care emotiile te fac sa-ti tremure vocea si mâna, atunci când îi rasfoiesti paginile.

2009_10_23_timpul_canada0002Mânat de dorinta informarii pentru a alcatui editia a doua a acestui volum, în lunile iunie-septembrie curent, dr. Vasile Soimaru a facut iarasi un tur international – din Caucaz pâna la marile Ionica si Adriatica, apoi în Maramuresul Mic (istoric), dar a sosit si în Canada pentru lansari si întâlniri cu românii de aici. A poposit la Montreal, a trecut si pe la Winnipeg, apoi a ajuns în localitatea Boian din provincia Alberta, la românii sositi acolo la sfârsitul secolului al XIX-lea, din Boianul Bucovinei, cântat de Eminescu în Doina sa. La întoarcere, a stat doua zile în Toronto, de unde a plecat acasa cu frumoase impresii si ne-a dat si noua satisfactia întâlnirii ca între frati.

Pe masa, alaturi de o pâine coapta de mâna amfitrionului, o pâine mare, asa cum se face în Basarabia, statea albumul-monografie, având pe prima coperta Coloana Infinitului lui Brâncusi, iar pe coperta a patra – harta României Mari, dar si o alta carte a sa – „Poeme în imagini”. Autorul ni s-a adresat în graiul dulce al moldovenilor, cu voce blânda si calma, cu caldura si daruire, dar cu vibratie profunda. A început cu un clip cu imagini semnificative din album, acompaniate de corala Liceului „Prometeu” din Chisinau, care a interpretat cântecul „Îndemn la unire” compus de profesorul Aurelian Silvestru. Refrenul, cu îndemnul sau rascolitor „Hai sa ne ridicam si sa înfaptuim unirea”, a avut darul de a ne emotiona pâna la lacrimi.

Au fost multe momente impresionante, ca cel trait când autorul ne-a spus ca aceasta carte este un dar al basarabenilor pentru fratii din România sau de oriunde s-ar afla ei. Au fost momente de satisfactie, când am aflat ca elevii din tinuturile de peste Prut vorbesc o limba româna corecta, cu accent specific limbii române. O discutie ca aceasta i-a atins o coarda deosebit de sensibila domnului Ovidiu Creanga, care, lasând lacrimile sa îi curga în voie, ne-a vorbit despre sprijinul pe care îl acorda unor licee de pe tarâmurile dragi ale bastinei sale, inclusiv celor din Transnistria.

Am aflat multe amanunte despre felul cum a luat nastere aceasta pretioasa carte, despre viata basarabenilor tinuta în chingile comunistilor, despre eforturile pentru pastrarea identitatii nationale, dar si despre unirea cu România, asa cum crede dr. Soimaru ca este posibila, primul pas fiind acela de a intra în Uniunea Europeana. Ne-a cucerit sinceritatea sa si modul deschis de a ni se adresa. Vorbind despre problemele cu care s-au confruntat locuitorii Basarabiei, în special eforturile pentru a-i deznationaliza, în conditiile în care nu aveau informatii despre tara-mama, autorul ne spune: „M-am aflat si eu sub influenta propagandei sovietice de-a lungul anilor. Dar timpurile s-au schimbat si mi-am dat seama, ca si multi alti basarabeni, cine suntem si de unde venim. Lucrarea de fata este o razbunare a mea personala împotriva regimurilor comuniste care au încercat sa ne deznationalizeze”.

2009_10_23_timpul_canada0003Discutiile care au urmat pe aceasta tema au fost vii, interesante si nu de putine ori cu lacrimi izvorâte din adâncul inimii. Toti vorbitorii au subliniat valoarea acestui album – un emotionant omagiu adus tuturor românilor – si efortul titanic al autorului pentru realizarea lui. Întâlnirea noastra ne-a facut mai uniti în spirit si în simtiri, si am continuat discutiile în grupuri mai mici, la o gustare în care pâinea de pe masa si-a raspândit aroma si gustul alaturi de alte bunatati din bucataria recunoscuta a moldovenilor, de un vinisor de pe acele meleaguri. Împreuna cu felicitarile si multumirile pentru darul de suflet ce ni l-a facut, i-am urat lui Vasile Soimaru drum bun si mult succes în stradania sa de a scoate a doua editie a albumului si rugamintea de a le transmite calde urari de bine fratilor basarabeni.

Elena Buica, scriitoare,
Toronto, Canada

P.S.
Zilele trecute, Departamentul pentru Relatii cu Românii de Pretutindeni al României i-a înmânat lui Vasile Soimaru o Diploma de merit si Premiul special pentru promovarea valorilor culturale si nationale românesti.
Dipoma este semnata de Eugen Tomac, Secretar de Stat.
Felicitari, dle Soimaru!
Redactia TIMPUL